5 anledningar varför marknadsföring är viktigt
”Vi behöver inte marknadsföra oss… Det säljer sig självt.”
Detta är något jag har hört många gånger genom åren. Ofta hos duktiga företagare som gått från sitt lilla bolag och sen vuxit med förtroende när de erbjuder bra tjänster och produkter… Kanske har du också hört det?
Här kommer 5 anledningar till varför jag tror detta synsätt ändå behöver förändras och varför marknadsföring bör vara en central del av ditt företagande trots att det verkar gå som på en dans på rosor.
- Du står beredd vid förändringar i omvärld och marknad
Marknadsförhållanden kan skifta snabbt. Genom att ha ett kontinuerligt marknadsföringstänk kan du snabbt och effektivt anpassa företagets prioriteringar till förändringar i marknaden och omvärlden. - Du skapar tilltro till vad ni gör bra
Varför går det så bra just nu? Förstår vi det på riktigt, eller tror vi bara? Att förstå vad som driver din nuvarande framgång är superviktigt. Analysera och förstärk dessa faktorer genom din marknadsföring. Vad i din marknadsmix fungerar? - Du förstår vad som hände när konkurrenten sprang förbi
Nya konkurrenter kan snabbt dyka upp och förändra marknadsstrukturen där du helt plötsligt tappar marknadsandelar. En aktiv marknadsföringsstrategi hjälper ditt företag att förstå vad som hände och sedan kunna agera utifrån kunskap. Eller ännu bättre proaktivt se till så det inte händer. - Relevant nu relevant sen
Kundernas behov förändras ständigt. Hur kan dina tjänster matcha kundernas behov nu och i framtiden? Genom att hålla kontakten och justera dina erbjudanden kan du möta och överträffa deras förväntningar. - Det skapar förtroende
Vad gör du när siffrorna inte längre pekar uppåt, eller till och med börjar dala? En robust marknadsföringsstrategi gör ditt företag motståndskraftigt när försäljningen svajar och kundlojaliteten minskar. Proaktivt är du beredd och kan anpassa, det skapar förtoende. Du har dessutom med din marknadsföring ständigt fyllt på med nya potentiella kunder för att skapa hållbarhet och långsiktighet. Kanske kan du häva den negativa trenden tidigt. Vem vill inte jobba på ett sånt företag? Vem vill inte köpa från ett sånt företag?
Lämna ett svar