Marknadsföring som ger effekt

En blogg om ständigt lärande för hållbar, kostnadseffektiv och kunskapsdriven marknadsföring

Mikael Vaihela

Strategisk Marknadsföring

En övergripande guide

Att utveckla sin marknadsföringsstrategi är kan både vara svårt och omvälvande. Inte minst för små företag som strävar efter tillväxt och hållbarhet i dagens konkurrensutsatta marknad. Det kan vara utmanande att veta var man ska börja, och i vissa fall kanske marknadsföring känns som en kostnad snarare än en investering. Denna guide syftar till att ge dig som vill lyfta ditt bolag till nästa nivå genom insikter, strategier och praktiska verktyg för att skapa och implementera en framgångsrik marknadsföringsstrategi som ger långsiktig tillväxt.


Varför är en välplanerad marknadsföringsstrategi viktig?

Marknadsföringens roll är lika central som för stora företag. Men det är viktigt att verkligen förstå vilka affärsutmaningar som just ditt företag står inför. Genom att förstå sitt nuläge kommer du kunna navigera och sätta din strategi och vilket fokus den ska ha framgent för att adressera rätt utmaning. Det finns alltså tyvärr inget allmänt råd ”Gör så här så blir det bra”. Hittar du sådana råd så är MITT råd att backa. Självklart finns det grundpelare att utgå ifrån men varje företags situation är unik.

Du kanske har ett litet varumärke som konkurrerar med stora välkända varumärken. Du kanske är en starkt aktör lokalt men vill nå nya segment. Du kanske har en produkt som tidigare sålt bra men det börjar stagnera. Det finns lika många affärsutmaningar som företag. Och det är just detta som gör det så spännande och i det bor det möjligheter. Många går direkt på en lösning innan man gjort själva grundjobbet. Man kikar på andra, hur aktiva de är på sociala medier och slänger sig in i sociala medier för det verkar vara bra. Så jag ska på ett övergripande plan beskriva hur en marknadstrategi kan byggas upp så du tar rätt beslut. En väl genomtänkt strategi hjälper till att differentiera ditt företag från konkurrenterna och skapa en stabil kundbas, göra dig minde sårbar och mer ekonomisk hållbar. Det gör dig mer trygg och påläst på marknaden vilket underlättar hela ditt företagande. Här är några nyckelfördelar med att ha en robust marknadsföringsstrategi:

  • Ökad synlighet och varumärkesmedvetenhet: Locka potentiella kunder genom att synas på rätt platser och vid rätt tidpunkt, vi vet att 95% av de potentiella kunderna just nu inte befinner sig på din marknad och därmed inte är redo att köpa dina produkter just nu. Därför finns det stor potential i dessa när de väl kliver in i köpläge då de besitter förutsättningar att kliva in i köpläge längre fram, då behöver ditt företag vara tillgängligt mentalt hos dessa 95%:en . Detta kallas för 95-5 regeln som
  • Effektiv resursanvändning: Optimering av marknadsföringsresurser för att maximera avkastningen på investeringar. Genom att du har en välarbetad strategi kommer du kunna nyttja dina resurser på ett mer effektivt sätt.
  • Långsiktig tillväxt: Skapa hållbara strategier som kan skalas över tid för att stödja företagets tillväxtmål.
  • Anpassning till förändrade marknadsförhållanden: Flexibilitet att anpassa taktiken efter marknadens och kundernas förändrade behov.
  • Du adresserar din affärsutmaning: Genom att grunda din strategi i en analys gör att du prickar rätt i dina valda insatser. Det gör dig effektiv och skapar rätt effekt.
  • Marknadsföringen som central funktion: Genom att se marknadsföringen som en central funktion fungerar den som en pulsåder genom hela ditt företag snarare än en enskild ö som lever sitt egna liv. Läs mer om varför marknadsföringen bör ses som en central del.
    Tips: Läs även artikeln marknadsföring som central funktion.

Steg för att utveckla din strategiska marknadsföring

1. Förstå OmvärLDEN, Konkurrensen och Marknaden

Innan du börjar utforma din strategi är det viktigt att förstå din omvärld. Vad är det dina produkter befinner sig i för produktkategori? Är det nya produkter/tjänster eller mer etablerade produkter i ditt sortiment? Eller är hela marknaden i ett tidigt stadie där du beräknar att marknaden kan växa eller är den etablerad och mättad? Vad eller vilka parametrar i omvärlden är avgörande för dina produkter? Finns det politiska aspekter som styr eller är det en extremt trendkänslig bransch, eller kanske lagar och regler som styr, eller en marknads som består till stor del av jättar. Kanske finns det mängder av substitut till din produkts lösning av kundernas problem vilket gör konkurrenssituationen mer komplex? Som du märker är det mängder av parametrar som styr. Men att börja fundera på detta skapar en god grund för att sätta din marknadsstrategi framåt.

2. Förstå DIna STyrkor och SvagHETER av affärsmodellen

Att förstå ditt företags styrkor och svagheter i produkterna i förhållande till konkurrenterna kommer betyda mycket, vad det är för problem som dina produkter löser för kunderna. Att fundera över detta gör att du förstår hur kunden ser på det. Ett utifrån och in perspektiv. Reflektera också över vad det är som är era styrkor i varumärket, i er inre effektivitet och i er yttre effektivitet? En bra bild av styrkor och svagheter kommer hjälpa dig att både förstå dig själv men också hur du sedan ska utforma ditt värdeerbjudande. Jag har också skrivit ett blogginlägg om hur du kan jobba för att identifiera vad som gör att du presterar väl alternativt att det går motigt.
Tips: Läs även artikeln Förstå din framgång

3. Förstå din målgrupp och marknadEN

Innan du börjar utforma din strategi är det avgörande att ha en klar förståelse för din målgrupp. Identifiera deras behov, preferenser och köpbeteenden. Utvärdera också din konkurrensutsättning och marknadstrender för att positionera ditt företag effektivt.

4. Förstå Kundresorna

Att förstå hur dina potentiella kunder rör sig mot ett köp är väldigt viktigt. För om du inte vet det så vet du inte heller var du kan möta kunderna. Genom att förstå kundresorna så förstår du var du har möjlighet för påverkan. Påverkan är en nyckel i din marknadsföring. Både att du vet VAR kunderna är och i vilket läge de befinner sig i. Är de redo att köpa eller bara ute och funderar lite.

5. Sätt SMARTA mål

Formulera specifika, mätbara, uppnåbara, relevanta och tidsbundna (SMARTA) mål för din marknadsföring. Exempelvis, att öka försäljningen med 20% under det kommande året eller att fördubbla antalet kundförfrågningar genom din webbplats. De mätbara målen ska vara kopplade till dina övergripande affärsmål.

6. Bygg ditt varumärke

Skapa en stark varumärkesidentitet som resonera med din målgrupp. Detta inkluderar att definiera dina Points of difference. Låt ditt varumärke sticka ut. I vilka situationer kommer dina potentiella kunder att tänka på ditt varumärke? Genom att vara aktuell i i de situationer som kundämnen kliver in i en Category entry point. Alltså en situation när de kommer att tänka på olika varumärken som har med situationen att göra, så skapar det ett starkare varumärke. Försök att särskilja dig från konkurrenterna. Det är svårt att vara unik och att vara för udda brukar faktiskt inte heller vara så bra… så försök hellre att se det som att du hittar de saker där du särskiljer dig något mot konkurrenterna. Skapa en konsistent visuell identitet och kommunicera din varumärkesberättelse genom utvalda kanaler.

7. Välj rätt kanaler och verktyg

Använd marknadsföringskanaler där DINA kunder befinner sig så du når din målgrupp. Det kan vara sociala medier, SEO (sökmotoroptimering), e-postmarknadsföring, lokala evenemang eller samarbete med influencers. Oavsett var du väljer så välj de kanaler där du tror du har bäst chans att nå dem. Men likaså vikten av att i ett övergripande plan sälja dina produkter/tjänster på rätt plats. Är det kanske via direktförsäljning? Eller via återförsäljare eller samarbeten?

8. Skapa innehåll av hög kvalitet

Innehållsmarknadsföring är en nyckelkomponent i dagens digitala era och framförallt för att du som mindre bolag ska bygga auktoritet och trovärdighet på nätet. Producera regelbundet relevant, utbildande och engagerande innehåll som din målgrupp känner nytta av och som löser deras problem och behov. Detta kan inkludera blogginlägg, guider, videor, infografik och case-studier. Kom ihåg att det är svårt att göra allt och det finns begränsning i både tid och resurs.

9. Mät och optimera

Använd data för att kontinuerligt övervaka och utvärdera prestandan för din marknadsföringsstrategi. Identifiera vad som fungerar bra och var det finns utrymme för förbättringar. Anpassa din taktik baserat på dessa insikter för att maximera din avkastning på investeringen (ROI).

Avslutande tankar

Att utveckla och implementera en effektiv marknadsföringsstrategi kräver tid, engagemang och en djup förståelse för din målgrupp och marknaden. Genom att följa ovan grundtänk och kontinuerligt optimera din strategi kommer ditt företag att vara väl rustat för att lyckas i dagens konkurrensutsatta affärsmiljö som ständigt är i förändring. Börja i det lilla och ta dig framåt.

För ytterligare råd och stöd på vägen mot att bygga en stark marknadsföringsstrategi som driver tillväxt kontakta gärna mig så bollar vi.