Marknadsföring som ger effekt

En blogg om ständigt lärande för hållbar, kostnadseffektiv och kunskapsdriven marknadsföring

Mikael Vaihela

Förstå din framgång

När affärerna går bra är det lätt att bli bekväm och anta att framgången alltid kommer att fortsätta. Men ställ dig själv frågan: ”Varför går det så bra just nu?” Förstår vi det på riktigt, eller tror vi bara? Att verkligen förstå de bakomliggande orsakerna till din framgång är avgörande för att kunna upprätthålla och bygga vidare på den.

Analysera vad som driver din framgång

För att identifiera vad som fungerar bra i ditt företag, bör du börja med att analysera din marknadsmix. Marknadsmixen består av de fyra P – Produkt, Pris, Plats och Påverkan. Genom att tänka i dessa element kan du få en klarare bild av vad som driver din nuvarande framgång.

Här är några steg för att komma igång:

  • Produkt: Vilka av dina produkter eller tjänster är mest populära och varför? Är det kvaliteten, funktionaliteten eller kanske kundservicen som gör dem framgångsrika? Vad är det produkten/tjänsten löser för problem hos kunden och vad är det som just denna produkts point of difference som kunderna verkar uppskatta?
  • Pris: Hur prissätter du dina produkter eller tjänster? Är dina priser konkurrenskraftiga och uppfattas de som rättvisa av dina kunder? Är det en premiumprodukt eller slåss du om lägsta pris? Är det att det är så låga priser som gör att kunderna uppskattar din produkt. Det är lätt att hastigt hamna i ett priskrig men det är kanske inte där som din produkt ska sticka ut och särskilja sig. Det finns andra sätt.
  • Plats: Var säljer du dina produkter eller tjänster idag? Är det direktförsäljning online, i fysiska butiker eller kanske båda? Hur köper dina kunder idag? Har du en tjänst som kan levereras var som helst och när som helst. Förstå hur platsen påverkar din marknadsmix
  • Påverkan: Vilka marknadsföringskanaler använder du och hur effektiva är de? Vilka kampanjer har gett bäst resultat? Hur väl rimmar dina påverkansinsatser i kundresorna hos dina utvalda målgrupper.

Genom att balansera dessa fyra P kan du skapa en mix som harmoniserar väl. Detta är en gammal vedertagen modell att jobba med. Jag vill även tipsa om att analysera utifrån ett mer kundperspektiv. Då använder jag MÖTA-modellen:

Använd MÖTA-modellen

Du kan med fördel också använda MÖTA-modellen för att få ett mer kundcentrerat perspektiv:
  • Medvetenhet: Hur medvetna är kunderna om ditt varumärke eller dina produkter?
  • Överkomlighet: Hur upplever kunden priset i förhållande till förväntansbilden av produkten i dess kategori?
  • Tillgänglighet: Hur lätt är det för kunderna att köpa din produkt? Är den lättillgänglig både fysiskt och online?
  • Acceptans: Hur väl accepterar kunderna det värdeerbjudande som din produkt levererar? Motsvarar produkten deras förväntningar?

Mätning och Uppföljning

För att verkligen förstå vad som fungerar bör du kontinuerligt mäta och följa upp dina marknadsföringsinsatser. Använd KPI

(Key Performance Indicators) som är relevanta för dina mål, såsom:
  • Konverteringsgrad: Andelen besökare som genomför en önskad handling, t.ex. ett köp eller en registrering.
  • Kundnöjdhet: Mätningar via enkäter och recensioner för att få feedback på kundupplevelsen.
  • Retentionsgrad: Andelen kunder som återkommer och gör återkommande köp.

Dessa mätetal är generella och kanske inte är helt relevanta för din verksamhet. Välj rätt mätetal som adresserar dina affärsutmaningar och affärsmål

Slutsats

Att förstå vad som driver din nuvarande framgång är inte bara viktigt för att upprätthålla den, utan även för att identifiera nya möjligheter för tillväxt. Genom att analysera din marknadsmix och använda modeller som MÖTA kan du få en djupare insikt i vad som fungerar och varför. Det hjälper dig att fatta informerade beslut och säkerställa att din marknadsföring fortsätter att vara effektiv och målinriktad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *